Direktlänk till inlägg 3 oktober 2008

En dag i stallet.

Av Erica cederholm - 3 oktober 2008 13:55

Idag har Kira varit med i stallet, det tycker hon är jätte kul. Fast det är lite jpbbigt för att nu när hon börjar bli större tro det eller ej så blir hon räddare och räddare för hästarna och det blir ju lite problem. för hon hukar hellre ihop sig än att springa därifrån. När hon va mindre så va hon jätte tuff men jag vet inte varför hon inte är det längre , men det lägger väl sig som allt annat.

 Men men vi var ute och gick jag Kira och Pontiac (hästen)  så tänkte jag att jag går in i skogen och släpper henne där så kan hon springa lös men då sprang hon åt andra hållet helt livrädd stackarn... så jag kopplade henne så gick vi tillbaka. jag får nog kanske vänta med att ha henne så nära tills hon känner sig helt redo.. men det konstiga är att hon har varit med ända sen hon va 8 veckor i stallet så jag tycker inte hon bordevara rädd nu . Man skulle nästan kunna tro att det har hänt nåt någon gång men det har det inte ..

Vi åkte därefter till en jättefin skogs väg där  jag hade henne lös i ca 1 timma vi gick på jättefina stigar och Kira fick sina busryck. Hon älskar verkligen det . Vi tränade också lite inkallningar  och det gick verkligen jätte bra . hon fick syn på en fågel och stack som en pil in i skogen , och jag tänkte shit nu sticker hon. Men jag ropade högt KIRA HIT!! och hon tvär vände om kom med en gång . , då tog jag upp hennes favvo leksak och fjollade mig så mycket jag kunde .. Det är ju verkligen sånt som man vill uppnå...såå stolt blev jag..

När vi kom hem fick hon bada hon såg ut som en lerpöl hela hon, och det va det hemskaste jag kunde göra tyckte hon men det gick bra sen fick hon sina busryck här inne och sedan bara sten somna hon ... och det gör hon fortfarande....

 
 
Ingen bild

Sara

3 oktober 2008 14:22

Kul att inkallningsträningen går så bra! sååå kul när det går frammåt och man uppnår resultat :)

För att få henne att gilla stallet och att vara nära hästarna, går det inte att göra saker som är riktigt kul i närheten av dem? typ träna, leka osvcosv, så att hon kopplar deras närhet till något riktigt kul?

 
Erica

Erica

3 oktober 2008 15:53

ja verkligen.. jo det är det som är det konstiga att hon tycker det är jätte kul att springa lös och leka när hästarna är i närheten. men det är väl det att när hon blir kopplad så är hon ju så nära hästen . och när hon är lös så kan hon ju springa hur hon vill... för hon tycker nog att dom är stora och läskiga när hon är kopplad men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ta bort att hon tycker det är läskigt.

http://www.kiris.bloggagratis.se

 
sara

sara

8 oktober 2008 12:29

Jag hade nog börjat träna och leka med henne kopplad på ett sådant avstånd att hon tycker att det är okej. Och att sedan börja ta sig närmare och närmare successivt. Och eftersom det är i kopplet hon tycker det är jobbigt, så träna med koppel på!
Gör de saker hon gillar mest, lite lydnadsövningar kanske? apportering? ja, du vet ju bäst vad hon gillar mest.
Jag hade jobbat så, att göra hästarna till något positivt även i koppel, och på så sätt bygga upp en trygghet och en rolig upplevelse av det hela!

http://sisu.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica cederholm - 13 mars 2009 17:08

Vad tiden går fort  kira fyllde ett år i tisdags... tiden har bara sprungit iväg. idag va vi hos aleveterinärerna och kiris fick sin ett års spruta . det gick jättebra hon reagerade inte ens , fast man fick ju ha lite godis att locka med i handen . v...

Av Erica cederholm - 22 januari 2009 10:01

Igår va vi inne i stan och tränade lite miljö. Vi tog bussen in och mötte sara med sin staff Milo. Så gick vi först upp mot avenyn och bland alla människor, och det gick bra förutom att kira drar ganska mycket. Men det är ju bara mitt eget fel, efte...

Av Erica cederholm - 9 januari 2009 22:51

Jag har varit sååå himla dålig på att blogga alltså... så jag kör en snabb sammanfattning hur våran jul och nyår har varit:)   Julen var jätte mysig då vi va hemma hos min mamma på morgonen och åt julfrukost, sedan så åkte vi till anders föräldrar oc...

Av Erica cederholm - 18 december 2008 23:08

Första natten i den nya lägenheten som sagt ... jag har haft lite halvt panik att kiris inte ska trivas i den nya lägenheten ...hon har verkligen strejkat när vi har varit inne i den .. bara suttit vid dörren hela tiden .. Idag har vi flyttat alla sa...

Av Erica cederholm - 11 december 2008 17:45

Det snöar .... ååå vad härligt jag älskar snön och vintern . Synd bara att det inte kommer så mycket så att det hinner lägga sig ordentligt . Detta är så klart första vintern för kira, och hon tycker att snö är JÄTTE gott :) hon går runt och slick...

Ovido - Quiz & Flashcards